Monday 27 July 2015

Aku umat yang malas membaca

Pada hari ini, saya keluar ke beberapa buah kedai buku untuk membeli beberapa buah buku untuk pelajar saya. 2 plastik besar saya gagahkan diri untuk membawa beepuluh buah kitab, al maklumlah berjalan seorang diri. Sesudah bayar kesemua buku, kaki terhenti pada sebuah longgokkan buku.

Mata terhenti pada nama seorang ulama' fiqh yakni D.Yusof Al-Qaradawi. Saya bertanya kepada orang kedai berikut, mengapa banyak buku diletakkan diatas lantai begitu sahaja, katanya ' Buku ini tidak laku,cik. Jadi kami membuat lelongan.'

Hati saya sedih, teringat kata murabbi, betapa payah para ulama terdahulu menulis ilmu, sehingga ada yang menulis ketika dalam tahanan penjara seperti sayeed qutb. Hati saya sedih, muka saya malu kerana kebanyakkan buku yang dilelong itu ialah karya tokoh2 ulama dan pejuang islam yang terkenal seperti Dr.Yusof Al Qaradawi, Asy-Syahid Hassan AlBanna, Asy Syahid abdullah Azzam dan lain lain lagi. Ya tuhan, sehina inikah kami sehingga kurang perihatin tentang ilmu. Adakah kami beriman dengan surah al-Alaq ayat 1. Adakah kami penyelamat agamamu.

Dahulu, para sahabat membaca hanya di kulit kayu atau batu yang diukir. Payahnya mereka ingin dapatkan ilmu, perjalanan berbatu batu mampu pergi untuk menadah kitab dan mendengar kalam ulama tercinta, teringat kisah Imam Asy syafie, dan juga tokguru nik aziz yang bermusafir jauh untuk menadah ilmu. 
Tapi kami waktu ini, diuji dengan kesibukan dunia, kurang cinta pada ilmu diuji dengan kesenangan.

Saya mengutip beberapa buku buah di atas  lantas pergi ke kaunter. Semoga mampu menghadamkan buku2 ini, semoga Allah membuka ruang didada ini untuk menerima ilmu Allah, dan semoga Allah jauhkan daripada tergolong dalam golongan yang sombong dengan ilmu. Nauzubillah min zalik.

No comments:

Post a Comment