Sunday 3 April 2016

Mengapa Aku Berkahwin

Assalamualaikum buat saudara yang dicintai Allah dan dirindui Rasulullah,

Kaifa hal? Adakah diawali hari ini dengan hamdalah atas segala nikmat yang telah Allah limpah?

Sudahkah dibuka kalamNya yang menjadi panduan kehidupan yang sedang kita bina?
serta bagaimana persiapanmu untuk mendidikku agar menjadi hamba yang solehah? 

Tidakkah kau terfikir, mengapa aku bersetuju untuk bernikah? 


Pada awalnya, aku sudah bernekad bahawa tidak aku hanya ingin membina bahtera cinta semata melainkan bahtera ini bakal menjadi markas dakwah kita bersama. Jika bahtera yang lain indah materi, biarlah bahtera kita kaya dengan mawaddah wa rahmah. 


Allah cinta kepadaku begitu dahsyat, Allah memberi nikmat terlalu banyak kepadaku, pertama, Allah memberiku sebuah keluarga yang sangat hebat, maka apabila kita bernikah nanti usahlah kau merasa kekok dengan kaum keluargaku melainkan kau cinta mereka sebagaimana kau mencintaiku. Aku ini Allah mencampak rasa cinta yang terlalu banyak, maka saat dan tika ini, rasa sayang aku pada keluargamu sudah mula berputik. Kedua, Allah mencintaiku makanya Dia mengenalku terhadap perjuangan. DihantarNya wasilah yang terlalu hebat dan indah iaitu adik beradik seperjuanganku. Jangan kau jauhkan aku dari mereka, merekalah insan yang memberi 'ruh' pada jiwaku, mengingatkan aku pada kehidupan mendatang juga merekalah nyawa terhadap dunia haraki ini. Ketiga, hal yang terlalu hebat ujiannya didalam hidupku dan terlalu indah perjalanan menuju impianku, apabila Allah memilihku untuk bersama orang-orang yang menjaga kalamNya. Aku bukanlah sehebat mereka yang sudah sebati jiwanya,lidahnya dan akal fikirannya dengan Al-Quran, maka sejak khittah kaki ini memasuki medan, aku sudah tekad dijiwaku agar aku berjumpa dengan Rabbku dalam keadaan Quran tersemat didada. Aku takut hatiku diazab Allah kerana tidak menjaga kalamNya dengan baik, bantulah aku, dan ingatilah aku untuk selalu menjaga hafalan ini, moga-moga suatu saat nanti, kita akan berpimpin tangan erat menuju ke syurganya yang abadi. 


Aku tahu, Allah juga mencintaimu sepertimana Dia mencintaiku. Kuyakini Allah sedang mentarbiahmu agar menjadi seorang mujahid yang soleh, atau menuju kearah 'sufi haraki' hingga di akhirat nanti aku berbangga kerana berdamping denganmu. Aku mengharapkan kesolehan darimu, aku harap begitu juga dirimu. Maka jika kau harapkan kecantikan, kekayaan atau kedudukan daripadaku, maka ketahuilah itu hanyalah sia-sia.


Saat ini aku diasuh oleh kaum keluarga dengan jagaan yang baik, tidak lain agar aku menjadi seorang insan yang menjadi tabungan berharga buat mereka diakhirat nanti. Saat nanti jika sudah aku menjadi pendamping dalam hidupmu, aku berharap agar aku dapat menjadi bidadari dalam hidupmu yang solehah. Aku ini banyak kekurangan dan kehausan ilmu, maka tarbiahlah aku mengikut acuan Rasulullah, kerana jika kau menggunakan kekerasan, aku takut ianya semakin menghilangkan keizzahan dalam rumahtangga kita dan bakal generasi yang akan mewarnai kehidupan kita suatu saat nanti.


Tidak pernah aku menulis mengenai ini,dan inilah kali pertamanya. Semoga ianya bermanfaat. Meniti hari bahagia itu, hiasilah ia dengan muraqabah agar Allah selalu dekat dengan kita. 


Akhir kata, aku bernikah untuk Islam dan kerana Allah, moga Allah teguhkan perjanjian yang telah kita lafaz suatu ketika dahulu, perjanjian yang teguh dan kukuh,tidak pernah pudar di akal fikiran, Mithaqan Ghaliza. 






No comments:

Post a Comment