Monday 29 June 2015

C E K A L

Halatuju hidupku hanyalah satu, biar sakit jalan yang satu ini, aku perlu kuatkan langkah. Andai perit ibtila' yang dilalui, aku perlu harung. Allah hadirkan ujian untuk aku kuat, dan ujian itu hadir untuk kita beringat agar kita adanya Dia.

Saat ini mungkin tiada lagi bahu untuk aku bersandar, namun masih adanya lantai untuk aku sujud kepadaNya.

Mungkin masih kurang sempurna ibadahku, makanya Allah hadirkan ujian seberat ini. Aku hanya mampu berdoa, dengan harapan agar pelangi yang indah bakal mewarnai hidup. Aku tidak mampu menjaga berjuta hati, tidak mampu.

Aku harap adanya kunci mengeluarkan aku dari sangkar keperitan ini, aku rindu dengan dunia haraki, rindu ingin belajar apa itu ithar, rindu menghidupkan malam dgn kalamullah, rindu untuk berkejaran dengan sahabat membuat kebaikan, dan rindu untuk menadah selaut ilmu Allah yang tidak pernah habis. Izinkan sekali lagi, untuk aku mula mujahadah hafaz kalamMu ya Rabb, jika hati ini sudah tidak layak lagi, maka gantikanlah daku dengan hati yang baru.

Biarlah mereka berkata, aku tidak mempunyai kunci untuk menutup mulut manusia. Makanya ikhlaskan wahai hati, saatnya kau belajar sifat mulia yang dicintai Allah yakni S A B A R..

Saatnya untuk cekalkan hati, tidak perlu habiskan tangki airmata hanya untuk hal yang remeh, cekal lah wahai diri ! Ya, cekal !


No comments:

Post a Comment